Tuesday, March 8, 2011

demam oh demam...

alhamdulillah... selepas hampir 8 hari aku terlantar (not exactly baring jer tau...), akhirnya hari ni, tubuh badanku menunjukkan tanda-tanda untuk fully recovered. teruk jugak demam ku kali ini. rasanya ter'teruk' dalam sejarah hidup. siap makan kena suap lagi...
mungkin sekarang musim panas dan hujan tiba2 menyebabkan sistem pertahanan badan tak mampu menahannya. batuk, selesema dan sakit kepala (simptom demam biasa), ditambah pulak dgn kerisauan H1N1 yang mencari mangsa semula, menyebabkan psikologi untuk pulik semakin sukar. bayangkan semalam kat sekolah, punyalah sakit kepala, balik terus ke PMC (putra medical centre). tiba2 doktor kata, awak cuma stress!!!
Allahu akbar...bayangkan bagaimana akal meng'control' aku. sebenarnya aku tak sakit apa2. cuma akal yg tak mau pulih menyebabkan aku semakin sakit. sakit jiwa barangkali. last sekali, ubat yg diberi (ponstan dan norgenic-ubat sakit urat), tak aku makan. petua kawan2 dan pelajar dan tentulah suami tercinta yg aku buat. ya lah dah namanya musim panas (pokok rambutan depan rumah aku pun habis melepuh daunnya-kesan seolah2 terbakar). maka penawar demam ialah :

1. mandi (pastikan air turun dari kepala ke kaki) at least biar setengah jam...duduk jer bawah shower tu...
2. minum air minimum 2 liter sehari

alhamdulillah, dgn sokongan kuat dari suami dan anak2, aku rasa petua ni betul dan tepat. tapi... macammana nak kurangkan stress ya? or th perfect word is 'how to cope with stress???'
hmmm... kalau aku jumpa petuanya, nanti aku bagi tau ok! see u soon...

No comments:

Post a Comment